Connect with us

БулевАРТ

Жана Моро: Жената трябва да бъде толкова умна, колкото да се хареса на глупавите мъже и дотолкова вулгарна, че да се хареса на умните…

Публикувана

на

Звезда на театъра и на филмите на Трюфо, Орсън Уелс и Антониони, певица, режисьор, сценарист, тя бе една от легендите на европейското кино от втората половина на XX век. Моро се ражда на днешната дата през 1928 г. в семейството на англичанка и французин. Още млада бъдещата актриса губи интерес към училището за сметка на влечението си към театъра.

Едва 19-годишна Моро дебютира в продукция на най-стария френски театър – „Комеди франсез“, на един от най-престижните фестивали – в Авиньон.

Жана Моро

След 4 години и впечатляващите 22 роли се мести в Националния народен театър, където става звезда с ролите си в „Пигмалион“, „Котка върху горещ ламаринен покрив“ и „Адската машина“ на Жан Кокто.Почти паралелно Моро дебютира и в киното, като бързо намира общ език с новото поколение френски режисьори.

Ослепителната актриса с нежна красота

Тя се снима в игралния дебют на Луи Мал „Асансьор към ешафода“ (1958 г.), след като Мал е награден на оскарите и в Кан за „Светът на мълчанието“, документалния му филм съвместно с Ив Кусто.Същата година двамата правят и „Любовниците“, филм, който навремето е смятан за предизвикателно еротичен и в САЩ става повод за знаково дело във върховния съд. Двете заглавия правят от Моро международна звезда.През 1962 г. Моро се появява във вероятно най-известната си роля – на Катрин от любовния триъгълник в „Жюл и Жим“ на Франсоа Трюфо от 1962 г., шедьовър на френската нова вълна, който актрисата съфинансира.И в следващото десетилетие Моро продължава работата си с именити режисьори като Елия Казан и Райнер Вернер Фасбиндер.

Ослепителната актриса с нежна красота

Пробва се и да режисира – „Светлина“ (Lumiere), в който участва и L’Adolescente със Симон Синьоре. През 1984 г. актрисата прави и документален филм за легендата на нямото кино Лилиан Гиш.Въпреки че предложенията за добри роли сериозно намаляват, Моро продължава да се снима и в следващите десетилетия. През 90-те се снима в „До края на света“ на Вим Вендерс, получава и „Сезар“ за френския „Възрастната жена, която прекоси морето“.Освен това Моро е носителка на няколко награди „Бафта“ за цялостно творчество и множество други отличия.

Освен брилянтната си филмография, Жана ни оставя и размислите си за любовта, живота, флирта, киното:

„Възрастта не ни защитава от любов. Но любовта, до известна степен, ни предпазва от възрастта.“

„Поканата за флирт се пише с очи.“

Ослепителната актриса с нежна красота

„Ако попаднете в капана на идеята, че най-важното е какъв образ градите пред света, вие стъпвате на опасен път.“

„Жената трябва да бъде толкова умна, колкото да се хареса на глупавите мъже и дотолкова вулгарна, че да се харесва от умните.“

„Ако иска да живее живота си до край, човек трябва да живее опасно.“

„Да бъдеш актриса означава да си във фантазиите на мъжа. Коя жена не е мечтала за това?“

„Смъртта е абсолютна загадка. Ние всички сме уязвими от нея, това е, което прави живота интересен и напрегнат.“

„Животът не свършва на 30.“

Ослепителната актриса с нежна красота

„Лицето ми се промени с годините и смятам, че има достатъчно история в него, за да даде на публиката нещо, над което да размишлява.“

„За мен възрастта е цифра, просто цифра. На кого му пука.“

„Имаме толкова много думи за да изразим състоянието на душата, и толкова малко, за да опишем състоянието на тялото.“

Реклама
Advertisement

Facebook