Connect with us

Здраве

Кетогенната диета: Отслабва ли се с изобилно ядене на мазни храни?

Публикувана

на

Това е причината, поради която някои хора пият кафето си с масло, зареждат се с кетонни напитки и заменят овесените ядки и спагетите с яйца и авокадо. Кетогенната диета се е превърнала в мания сред хората от Силициевата долина, а знаменитости като Ким Кардашиян и Хали Бери твърдят, че пазят формата си благодарение на нея.

Последователите на кето-диетата смятат, че ако спрат приема на повечето въглехидрати (включително плодовете) и го заменят с мазнини, могат да отслабнат, без да изпитват постоянен глад.

Лекарите предписват кето-диетата като част от терапията на пациенти, страдащи от епилепсия, а все повече изследвания показват, че тя може да влияе положително и при хора с диабет тип 2.

Това, което много от хвалебствените статии за „чудотворните“ свойства на диетата пропускат, е, че кетогенната диета не се различава особено от режима, разработен от покойния д-р Робърт Аткинс през 60-те години. А повечето хора, опитали по-старите варианти на кето-диетата в опит да отслабнат, не постигат никакви резултати.

Какво представлява кетогенната диета?

За да разберем действието й, първо трябва да си припомним как човешкото тяло добива енергия – това става предимно чрез глюкозата (кръвната захар), голяма част от която се извлича от въглехидратите от хляба, плодовете, картофите или сладките изделия.

Ако нивото на кръвната захар падне до наистина ниски стойности, това може да предизвика смърт на човешкия организъм. Интересното е, че тялото може да съхранява сравнително малки запаси от глюкоза – резервът се изчерпва за няколко дни. Тоест, ако спрем да се храним с въглехидрати, ще трябва да осигурим други начини за набавянето на глюкоза. А един от тези процеси се нарича кетогенеза.

При кетогенезата черният дроб започва да разгражда мазнините и ги превръща в използваем енергиен източник – кетони.

Човешкият мозък, който обикновено разчита на глюкозата, може да се пренастрои да използва значителни количества кетони. С други думи, кетоните биха могли да се превърнат в заместител на глюкозата при дефицит на източник на енергия.

Когато кетогенезата започне да действа и нивата на кетони се увеличат, тялото се намира в състояние на „кетоза“ – бързо горене на запасите от мазнини. Има няколко начина за предизвикване на кетоза. Първият вариант е чрез постене или глад – когато спрете да се храните в продължителен период от време, тялото засилва изгарянето на мазнини за енергия и намалява употребата на глюкоза. Това обяснява защо хората могат да оцелеят до 73 дни без храна.

Друг начин за провокиране на кетоза е намаляването на приема на въглехидрати до 20-50 грама на ден – колкото една-две филии хляб.

Хората, които се подлагат на кетогенна диета, получават 5% от калориите си от въглехидрати, около 15% от протеини и 80% от мазнини.

Обърнете внимание – това е значително съкращение на дела на протеините и много по-голям дял на мазнините в сравнение с други нисковъглехидратни диети. Режимът е такъв, че да накара тялото да извлича по-голямата част от нужната енергия от кетоните. Ако приемате прекалено много протеини или въглехидрати, този процес ще спре.

На практика, кето-диетата се базира основно на месо, яйца, сирене, риба, ядки, масло, растителни мазнини и зеленчуци без нишесте. Внимателно се избягва приемът на захар, хляб и други зърнени храни, варива и дори плодове.

Ако изследванията за ползите от кето-диетата при диабет са на твърде ранен етап, то използването й при терапия на епилепсия е широко утвърдено. Идеята за прилагането на този хранителен режим при епилептици възниква през 20-те години на ХХ век. Тогава медиците обръщат внимание, че хората, които постят, получават по-рядко епилептични припадъци.

Съвременните изследвания показват, че при децата и възрастните пациенти, чиято епилепсия не се поддава на медикаментозно лечение, се наблюдава доста голямо намаляване на пристъпите при следване на кетогенна диета.

Засега обаче няма солидни доказателства, че диетата е полезна при терапията на други болести.

Защитниците на прилагането на кетогенна диета за отслабване твърдят, че кетогенезата има т.нар. „метаболично предимство“, т.е. може да доведе до изгарянето на 10 пъти повече мазнини и допълнителни 400-600 калории на ден – подобно на интензивна сесия физически упражнения.

Основният научен модел, който се опитва да аргументира това предимство, е т.нар. „въглехидратно-инсулинова хипотеза“, подкрепяна от учени като Дейвид Лудвиг от Харвард, авторът на книгата „Кодът на затлъстяването“ Джейсън Фунг, педиатърът Робърт Лустиг и др.

Хипотезата предполага, че приемът на въглехидрати повишава производството на инсулин, кара тялото да изпитва глад, да запазва запаса си от мазнини и да потиска изгарянето на калории.

Когато замените въглехидратите с мазнини, потискате глада, увеличавате изгарянето на калории и така стопявате телесните мазнини. Колкото по-малко въглехидрати, толкова по-малко инсулин се произвежда. Така нивата на кетогенеза се увеличават, което съкращава нуждата на организма от глюкоза.

Тази идея може да звучи чудесно, но да не забравяме, че е само хипотеза. Повечето изследвания на кетогенните и другите диети с много нисък прием на въглехидрати не дават доказателства, че в дългосрочен план те превъзхождат всички останали хранителни режими, когато става дума за намаляване на телесното тегло.

Преките сравнения между нисковъглехидратните диети с други видове режими показват, че рязкото намаляване на приема на захар може да доведе до по-бързи и видими резултати в краткосрочен план. Една година по-късно обаче се оказва, че ефектът е еднакво несполучлив, която и диета да се приложи.

Изследване от 2007 г. сред 300 жени, подложени на диетата на Аткинс, показва, че средната загуба на тегло за периода от 12 месеца се равнява на едва 4,7 килограма. Крайният резултат не се различава драстично в сравнение с останалите режими.

Има и други сравнителни изследвания, които последователно доказват, че много нисковъглехидратният подход не е устойчиво решение за отслабването.

В краткосрочен план режимите като кето-диетата понякога помагат на хората да свалят повече килограми, най-вече защото предизвикват по-бързо отделяне на вода. Този процес кара хората да смятат, че топят мазнини.

Отделянето на вода се случва, тъй като нисковъглехидратните диети изчерпват резервния гликоген, а той прави съединения с големи количества вода, обяснява изследователят Стефан Гиене.

Другата причина за по-бързата загуба на тегло е свързана с данните, че кето-диетата може да бъде ефективна при контрола на апетита. Въпреки всички ползите от този режим започват да отслабват в дългосрочен режим при сравнение на по-голям брой индивидуални случаи. Може би това се дължи на факта, че кето-диетата – като повечето други подобни системи – се спазва трудно.

В съвременната хранителна среда е изключително трудно да избягваме храни като хляб, сладки или паста в продължение на месеци. Кето-диетата помага за контрола на кръвната захар, но за да е налице пълна ремисия или обръщане на болестта, трябва да имаме данни, че пациентът може да яде въглехидрати, без да предизвиква диабет. А подобни резултати не са доказвани никога досега при кетогенната диета.

Тъкмо напротив, изследователите засичат обратен ефект – способността на тялото да понася въглехидратите може да намалее при следването на нисковъглехидратна високомазнинна диета.

Друг често срещан ефект от кетогеннта диета е т.нар. „кето-грип“ – умора, замаяност и световъртеж, които хората усещат при сериозно намаляване на приема на въглехидрати. Този ефект би трябвало да отмине, когато тялото се приспособи към новия хранителен режим, но дълготрайната кетогенеза може да доведе до образуване на камъни в бъбреците, висок холестерол, запек, забавяне на растежа (при по-младите хора) и чупливост на костите. Дори инуитите, които се хранят предимно от риба и мазно китово или тюленово месо, не са в състояние на хронична кетоза, защото са развили генетични мутации, които им пречат да произвеждат наднормени нива на кетоните.

Ако страдате от диабет, може би си заслужава да се консултирате с личния си лекар за кетогенната диета. Но ако обмисляте да се подложите на нея с цел отслабване, внимавайте – дългосрочните ефекти не се различават много от тези при всички останали диети.

twig.bg

Advertisement

Facebook