Connect with us

Лайфстайл

Никога не си губете времето, което може да се прекара в сън…

Публикувана

на

Днес отбелязваме Световния ден на съня. Проучване сочи, че 80% от българите не се наспиват добре поради различни причини. Често недоспиването води до катастрофи и трудови злополуки. Стресът, работата на смени или пък напредването на възрастта са сред основните причини за възникването на проблеми със съня, коментира доц. Марио Милков от Медицинския университет във Варна.

 

Според ново изследване 65% от хората в световен мащаб не се наспиват добре. Жените са тези, които са по-засегнати от проблема глобално. Дамите на възраст 45–54 г. заспиват най-трудно, а интересна информация издава основните причини за смущенията на съня.

 

Демографските промени водят до изменения в навиците и ежедневието ни. Децата се раждат все по-късно, а продължителността на живота се увеличава. Така жените от т.нар. „сандвич поколение“ се грижат и притесняват, от една страна, за болните си и възрастни вече родители, а от друга – за децата си, които още не са напълно самостоятелни. Тези мисли за близките държат будни между 23 и 38% от дамите на възраст 45–54 г.

Социалните медии смущават съня на 41% от младите жени (18–24 г.), a една трета от жените между 25 и 34 години се притесняват за работата си. Финансовите проблеми нарушават съня на 47% от дамите между 35 и 44 г. При жените над 55 години будуването често е резултат от притеснения за здравето.

Кошмарите смущават съня на 38% от французойките, а в Япония всяка десета жена се буди от хъркането на мъжа си.

През 2016 г. в България се проведе Национален стрес тест ЛЕКА НОЩ, в който се включиха 30 хил. души. Резултатът тогава показа, че 80% от хората имат проблеми със съня.

Статистиката отново поставя на първо място дамите – 79,5% от тях страдат от безсъние срещу 72,2% за мъжете (допитването бе проведено от Sanofi Consumer Healthcare чрез IPSOS).

Ползите за здравето от добрия сън са всеизвестни. Качествената почивка през нощта не само подобрява настроението, но и предпазва от стрес и редица заболявания.

За подобряване на съня е препоръчително преди лягане да се пие топло мляко със сок от вишни, пише в. „Дейли експрес“, цитиран от Дарик. Богатото на протеини мляко съдържа аминокиселината триптофан. Тя допринася за освобождаване на хормона серотонин, който участва в производството на хормона на съня мелатонин.

Освен това вишните са една от малкото храни, които естествено съдържат мелатонин. Подобно на млякото, вишневият сок също е източник на триптофан.

Важно е също преди лягане да избягваме някои храни и напитки – кафе, алкохол, захарни изделия.

Ето и някои вдъхновяващи цитати за съня:

Ето някои от тях:

  • „Надеждата е сън наяве.“ – Латински сентенции
  • „Аз вярвам на всичко, докато не бъде опровергано. Така че вярвам във феи, митове, дракони. Всичко съществува, дори ако е само в ума ти. Кои може да каже, че сънищата и кошмарите не са толкова реални като случващото се тук и сега?“ – Джон Ленън
  • „Ако искате да добиете успех, избягвайте шест порока: сънливост, леност, страх, гняв, безделие и нерешителност.“ – Джаки Чан
  • „Винаги съм искал да знам какво виждат в сънищата си слепите.“ – Стив Бушеми
  • „Всичко това, което виждаме, е сън в съня.“ – Едгар Алън По
  • „Ден без кавги – добър сън.“ – Балтазар Грасиан
  • „Единственото нещо в живота, което действително ме занимава, е сънят. Аз обичам да спя толкова дълго, колкото мога.“ – Крисчън Бейл
  • „Животът е прекрасен сън, нужно е само да го разбереш.“ – Байрон Кейти

twig.bg

Реклама
Advertisement

Facebook