Connect with us

Звездни

Салвадор Дали: Интелигентност без амбиция е като птица без крила (Галерия)

Публикувана

на

На 11 май 1904 г. във Фигерас, Каталуния, светът приветства раждането на Салвадор Фелипе Хасинто Дали.

Тогава никой не знае, че в едно бебе се крие такъв голям гений. Момчето расте в семейството на проспериращ нотариус, в прекрасна лятна къща, разположена сред крайбрежното рибарско селце Кадакес. В Кадакес е и първото му студио, построено от неговите родители. Първоначалното си художествено образование получава в Общинското художествено училище. 15 годишен прави първата си публична изложба в общинския театър във Фигерас.

Салвадор не бил старателен ученик. Бил бунтар, носел ексцентрични дрехи и дълга коса. През 1919 година, когато е едва 14-годишен, се състои и първата му публична изложба. Няколко години по-късно Дали заминава да учи в Мадрид. Прекарал известно време в затвора по обвинения, че подкрепял Сепаратисткото движение, въпреки че бил аполитичен.

Метаморфозите на Нарцис

В началото твори главно в три стила – импресионизъм, футуризъм и кубизъм. Творческите му експерименти водят и до първия му сюрреалистичен период през 1929 г. Започнал да рисува малки маслени картини, изобразяващи сънищата му.

Освен картини, Салвадор създавал и няколко филма. Със зашеметяващо темпо нестандартният творец набирал популярност. Творбите му се продавали като топъл хляб. Към средата на 30-те освен с творчеството си, Дали вече бил известен и с колоритния си характер.

Днес картините му са едни от най-търсените и най-скъпите в света.

Странностите на великия художник

Макар да е разпознаваем най-вече с мустаците и сюрреалистичните си картини, Салвадор Дали бил не по-малко причудлив от собствените си произведения. Той например отказвал да плаща на своите секретарки. Вместо пари им давал комисиони. Те, разбира се, били обидени, защото подобна отплата не ти е от полза с наема. Но познайте – комисионата е най-доброто, което можете да получите от велик художник. След известно време всички секретарки се оказали милионерки. Салвадор не го целял, случило се без да иска. Още в академията той показвал своя темперамент и не бил обикновен студент. Прекъснал точно преди защитата на дипломната си работа с думите: „Никой професор тук не е достоен да ме оценява, затова напускам“. Дали бил вдъхновен от научни теории през целия си живот и практика. През 1958 навсякъде разказвал, че се интересува от работата на физика д-р Вернер Хайзенберг. Нещо повече – той бил неговото алтер-его. Да, това е същия Хайзенберг, чието „алтер-его“ използва героя Уолтър Уайт в сериала „Breaking Bad“ за производство на амфетамин. Салвадор написал следното: „Аз, който преди боготворях само Дали, от сега нататък боготворя и Хайзенберг, който прилича на мен“. През 60-те сюрреалистът си взел оцелот за домашен любимец. Голямата тигрова котка била водена навсякъде под каишка, включително в най-известните ресторанти на Манхатън. Веднъж един човек от съседната маса забелязал дивото животно и се разкрещял от уплаха, а художникът спокойно му обяснил, че Бабу (както се казвал любимецът) е нормална котка, която просто е оцветена в артистични цветове. Всички знаели, че Салвадор няма против да бъде комерсиален, стига да бъде добре платен. Затова през 1955 английският режисьор Александър Корда поръчал на сюрреалиста да направи портрет за филмов постер на Ричард Трети. Той не отхвърлил предложението, но отказал да рисува в Англия, която нарекъл „най-неприятното място на света“. Дали се прибрал в Испания и там довършил работата си. На летището в Барселона обаче отказали да качат картината, защото била прекалено ценна и съответно – поръчката се провалила. Корда бил буквално бесен, но след време актьорът Лорънс Оливие получил рисунката като подарък.

Нека си припомним някои от най-незабравимите цитати на великия художник Салвадор Дали:

Аз не взимам наркотици. Аз съм наркотикът.

Аз съм обиталището на един гений.

Вземи ме, аз съм дрогата; вземи ме, аз съм халюциногенен.

Единствената разлика между мен и един луд е, че не съм луд.

Когато гледам звездното небе, то ми се струва малко. Или аз раста, или вселената се смалява. освен ако не са и двете едновременно.

Оказва се, че всяка сутрин, щом се събудя, изпитвам върховно удоволствие, което днес откривам за първи път — това да бъда Салвадор Дали. И очарован се питам какво ли чудо ще направи днес този Салвадор Дали. И всеки ден ми става все по-трудно да разбера как останалите могат да живеят, без да бъдат Салвадор Дали.

Целият свят ми е роб. Винаги идва един момент в живота на хората, когато разбират, че ме обожават.

Интелигентност без амбиция е като птица без крила.

Има само една разлика между мен и лудия човек. Лудият мисли, че е добре, а аз знам, че съм луд.

Не се страхувайте от съвършенство – никога няма да стигнете до него.

he great masturbator

Именно през 1929 година, когато Салвадор създава тази противоречива картина, съдбата го среща с Гала – неговата най-голяма муза и спътница в живота. Смята се, че платното отразява еротичното израстване на художника след появата на Гала. Жълтата фигура от композицията е автопортрет на Дали, от който „изплува“ блянът му за жена.

The persistence of memory
La persistencia de la memoria

The persistence of memory е емблематична картина на сюрреалистичното изкуство от 1931 година. Един от нейните прочити обрисува човешкия разум, движещ се от мекотата на съня до твърдостта на реалността. В шедьовъра си Дали използва именно топящи се часовници и скали, за да представи тежестта и лекотата на света, символизирайки с тях пространство и време, ирационалност и илюзия.

Soft construction with boiled beans (Premonition of Civil war)
Construcción blanda con judías hervidas (Premonición de la Guerra Civil)

Този шедьовър от 1936 година Дали създава шест месеца преди началото на Гражданската война в Испания. В разказите си за него твърди, че е знаел за предстоящата война благодарение на пророческата сила на подсъзнанието си, и картината отразява тревогата му от настъпващия ужас.

The Burning giraffe
Jirafa en llamas

Изгарящият жираф се ражда през 1937 година и е художествен израз на личната борба на Салвадор Дали с Гражданската война, случваща се в Испания. Двете женски фигури с излизащи от гърбовете им структури, отворените чекмеджета на тялото на позиционираната в преден план, изгарящият живот… всички те са съществени фундаментални елементи от картината, свързвани от критиците с повлияния от теориите на Фройд за подсъзнанието на човека испански художник.

Metamorphosis of Narcissus
La metamorphosis de Narciso

Опитвайки да визуализира в платната си мощта и влиянието на илюзията, Дали използва като инструмент множество образи в творбите си. В тази картина от 1937-а испанецът прави сюрреалистична препратка към гръцката митология. Един от нейните най-ярки образи е Нарцис, известен с красотата си. Виждайки своето отражение във водата, той се влюбва във собственото си лице.

Swans reflecting elephants
Cisnes que se reflejan como elefantes

Подобно на Metamorphosis of Narcissus, тази картина от 1937 година използва елемента на отражение в езерото. Тук обаче нарисуваните лебеди виждат себе си като слонове, което засилва двойния образ и илюзията, типични за творбите на сюрреализма. Тази картина от 1937 година е една от най-известните творби на Салвадор Дали.

Dream caused by the flight of a bee 
Sueño causado por el vuelo de una abeja alrededor de una granada un segundo antes de despertar

През 1944 година Дали рисува своята жена – Гала Дали. В картината изобразява тялото ѝ голо, в състояние на дълбок сън. Гала се носи във въздуха, а около нея са нарисувани нар, пчела и две капки вода. Символът тук е съня на Гала, чийто “сюжет” е изобразен с елементите в горната половина на платното. Свирепите тигри и огнестрелното оръжие са “вълнуващият” преломен момент, който ще я накара да се събуди.

Christ of Saint John of the Cross
Cristo de San Juan de la Cruz

Въпреки че картината е изображение на разпването на Христос, тя е напълно лишена от кървави елементи. Според разкази на Дали вдъхновението за създаването ѝ през 1951 година е породено от негов сън. Тази творба се счита за най-голямата религиозна живопис на ХХ век.

Galatea of the spheres
Galatea de las esferas

След атомните бомбардировки над Хирошима и Нагасаки в Дали се заражда сериозен интерес към ядрената физика и теориите за атома. В картината си от 1952 година той използва съвременната наука като средство за рационализиране на католическата вяра. Следвайки идеята, че материята е съставена от атоми, Салвадор изобразява лицето на жена си Гала от множество разпаднати сфери, представляващи атомни частици.

Tuna fishing
La Pesca del Atun

Създадена в периода 1966–1967 година, тази картина се смята за последния велик шедьовър на Дали. Живописта е посветена на френския художник от XIX век Жан Луи Ернест Медар, известен с бойните сцени в картините си. Дали работи върху произведението си две лета и вкарва в творбата си освен белезите на сюрреализма и поп арт елементи, геометрични абстракции, изображения от древногръцката скулптура и модерното кино, всички преплетени в психеделична композиция, изразяваща ожесточена борба между мъжете и големите риби.

twig.bg

Advertisement

Facebook